Co to są spady i jak przygotować projekt ze spadami?

Wiele problemów początkującym grafikom oraz osobom które chcą samodzielnie przygotować projekt do druku sprawia zrozumienie czym jest spad i dlaczego należy go stosować.  Mamy nadzieję, że ten artykuł pomoże w zrozumieć to „zjawisko”  🙂

Maszyny drukujące i introligatorskie mają jakiś określony margines błędu i aby skorygować te niedokładności stosuję się spady. Spad jest to pole, o określonej szerokości zazwyczaj 2-3 mm z każdej strony, o jakie należy powiększyć wymiar projektu przesyłanego do druku.

Posłużmy się przykładem, który najlepiej pokaże o co chodzi.

Załóżmy, że chcesz wydrukować ulotkę w formacie A5 (148 x 210 mm), na ulotce znajduje się zdjęcie oraz tło na którym znajduje się tekst. Wszystkie te elementy, które w jednym lub kilku miejscach dochodzą do krawędzi ulotki. Jeżeli przygotujesz taki projekt bez spadów, czyli w formacie 148 x 210 mm, to otrzymasz coś takiego jak na poniższym zdjęciu, z dwóch stron będzie widać białe krawędzie o różnej szerokości. Przyznasz, że nie wygląda to ładnie.

 

Dzieje się tak dlatego, że podczas cięcia ulotek w stosie nie ma możliwości tak precyzyjnego ustawienia gilotyny aby ta trafiła idealnie w samą krawędź ulotki. nawet jeżeli jakimś cudem się to się uda to w stosie  znajduje się kilkadziesiąt lub nawet kilkaset arkuszy, które nie są idealnie wyrównane. Na części ulotek białe marginesy mogą się pojawić lewej a na innej części z prawej strony.

Można tego uniknąć jeżeli zastosujemy spady. Najczęściej stosuje się spady 2. lub 3. milimetrowe, wielkość spadów zależy od techniki i rodzaju druku, przy ulotkach będą wynosiły 2 mm, przy katalogach 3 mm a przy druku teczek ofertowych stosuje się nawet spady 5. milimetrowe.

Jeżeli dowiedziałeś się, że projekt powinien zawierać spady o szerokości 2. mm to znaczy, że projekt przykładowej ulotki A5 należy powiększyć o 2 mm z każdej strony,  czyli projekt który wysyłasz do druku powinien mieć wymiar 152 x214 mm.

W polu spadów musi się znaleźć grafika i zdjęcia które dochodzą do krawędzi ulotki, tak jak to widać na zdjęciu niżej.

Przerywaną linią zaznaczono linię cięcia, wszystko co znajduje się poza przerywana linią zostanie obcięte dlatego nie umieszczaj w tym miejscu tekstów i grafik, które chcesz zachować. Najlepiej jak zachowasz bezpieczny margines i ważne elementy będą oddalone od linii cięcia o minimum 3 mm.